10082014-IMG_7394
virkelig åpent landskap

Hei igjen, nå har det igjen vært tid for tur.

Lars Erik og jeg har funnet ut at vi skal dra minst en tur i året, og i fjor var vi som kjent på telemarkskanalen, og i år fant vi ut at vi skulle prøve oss på hardangervidda,

Vel og sånn ble det, tidlig lørdags morgen sånn litt føre seks bar det av sted og kjøreruten ble oslofjordtunnelen til drammen og opp via kongsberg og videre opp til hardangervidda.

10082014-IMG_7393
Vidda ga mersmak, men også lærdom

Vel vi var klar over når vi dro at vi kunne få litt gråvær og vind, og hadde pakket sekken deretter, litt for deretter fant vi ut, for sekken endte på 25 kg, og det er TUNGT og gå langt innover vidda med 25 kg på ryggen, sett sånn i ettertid kunne jeg nok fått sekken ned på 15 kg, for jeg hadde med mye mere klær en det jeg faktisk hadde brukt for, men men det er sånn man lærer, jeg har som sagt aldri vært på tur i fjellet sånn før (bare helt på jordet) og ville være på den sikre siden.

Frøya på lemmenjakt

Vi starte vår vandring ett sted som het Thomasbu, og derfra var det ca en mil inn til de småsjøene som vi hadde fiskekort til, og som tidligere nevnt så er en mil mere en nok med 25kg uten og være vant til og gå med tung ryggsekk.

Frøya var med, og fant noen små rare kryp som overhodet ikke var redd for henne, og som peip veldig, veldig moro syntes Frøya som snuste opp flere Lemmen på turen.

09082014-IMG_7384
Leirplassen

Vel fremme inne ved fiskeplassen, slo vi leir i frisk bris, bare det en liten utfordring, så etter litt organisering og en kaffekopp var det tid for og prøve og fiske litt, og det var faktisk fisk og få, men vi rakk ikke og få mer en en fisk vær oss føre vi rett og slett måtte gi oss, været kom sigende på.

09082014-IMG_7380
uvær på veg

09082014-IMG_7383

09082014-IMG_7386
været kommer fort på vidda

Om det blåste friskt når vi kom, så var det ingenting mot det som kom rullende inn nå, så det var egentlig bare og prøve og sikre telt så godt det lot seg gjøre, og forberede seg på en vindfull natt, og en vindfull natt ble det.

Som dere ser, det blafrer godt i teltet, og det regnet også godt etterhvert..

iløpet av kvelden og natten måtte vi ut flere ganger for og legge stein på telt og barduner, så det ble ikke så veldig mye sammenhengende søvn, og Frøya var ikke veldig komfertabel med at teltet stadig brettet seg ned over oss inne i teltet.

09082014-IMG_7388
Lars etter en tøff natt

Vel etter en tøff natt var vi i liten tvil, teltene våre kom ikke til og tåle en sånn natt til, begge teltene hadde fått bøyd stengene, og mitt hadde fått en rift, og mere uvær var meldt, og da ble avgjørelsen egentlig enkel, vi lot vidde være vidde, og pakket sammen og gikk tilbake til bilen, og resten av turen ble en biltur.

10082014-IMG_7409
vøringsfossen

Vi tok da turen ned til vøringsfossen, og du verden for ett mektig skue det var, norsk natur på sitt aller beste.

vøringsfossen er del av elven Bjoreio i Eidfjord kommune i Hordaland fylke. Den har et loddrett fall på 145 meter og et totalt fall på 182 meter.

10082014-IMG_7414

mektig

vi var også en tur og tittet på sysendammen, som er en av norges største steinfylligsdammer.

Sysendammen

Etter dette gikk turen vidre nedover måbødalen og ned til Eidfjord, der vi fikk oss litt og spise på en lokal thaicamingvognkjøkken., og diskuterte litt om hvor ruten hjem skulle gå, og ble enige om og kjøre ut til hardangerbroen, og følge riksveg 13 til voss. og deretter følge E16 til Nærøyfjorden og Lærdal.

10082014-IMG_7427
Frøya poserer foran Tindefossen

Etter og ha kjørt en stund i mektige landskaper, kom vi forbi en foss som heter Tindefossen, og selvsagt ble det en liten stopp her for fotografering, og en god strekk på beina, og vi kom helt inn på fossen som delte seg nedover fjellveggen. like etter dette fant vi ut at dagen hadde vært lang nok så vi  kjørte inn på en campingplass og leide oss ei lita hytte, og det var godt og ligge på madrass etter den heftige natta på vidda.

En rasteplass langs vegen

Siste dagen ble mest kjøring, som sagt da via Lærdalstunnelen, og lærdal, og Lærdalstunellen er en laaang tunell og kjøre i, den er 25,5km og er verdens lengste bilvegtunell.

Turen gikk deretter til Fagernes over filefjell hvor vi spiste lunsj, og tok så turen over golsfjellet  til hallingdalen og hjem, ble desverre alt for lite foto siste dagen mye på grunn av regnbyger.

Tusen takk For turen Lars Erik, har fått sett masse av vakre Norge som jeg ikke har sett før.

2 thoughts on “Helt på vidda”
  1. Takk for turen til deg også! FANTASTISKE naturopplevelser jeg er glad vi hadde. Nå får vi vel snart begynne å planlegge en telt-tur midtvinters og neste års eventyr =)

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.